Wymiana filtrów i olejów

Okresowa wymiana płynów eksploatacyjnych w samochodzie jest bardzo ważną czynnością gdyż jej brak zagraża uszkodzeniem naszego pojazdu oraz w dużej mierze wpływa na nasze bezpieczeństwo jazdy. Poniżej krótki opis poszczególnych płynów i zalecenia nich dotyczące.

Płyn hamulcowy – trzeba wymieniać go co dwa lata, długo nie wymieniany pochłania wilgoć z powietrza i traci swoje wartości, może doprowadzić do wrzenia a za tym idzie do zmniejszenia bezpieczeństwa hamowania. Zbyt duża zawartość wody w płynie może doprowadzić do korozji elementów hamulca takich jak np. korozja przewodów hamulcowych. Stara ciecz zmienia kolor z brązowo-żółtego na szary.

Podczas każdego przeglądu okresowego w naszym warsztacie dobrze jest sprawdzić, jaka jest zawartość wody w płynie. Układ hamulcowy w przeciętnym samochodzie osobowym zawiera około litra płynu.

Płyn chłodniczy – nie ma określonego czasu na jego wymianę warto jednak wykonywać tą operacje co 3 lata gdyż nie tylko posiada właściwości chłodnicze silnika ale również smarujące takie jak np. pompę wody.
Płyn do wspomagania – w zależności od auta powinno się go wymieniać co kilka lat lub tylko dolewać.

Wymiana oleju to praktycznie najważniejsza czynność jaką wykonujemy przy określonym przebiegu w samochodzie.

Wymiana oleju w silnikach diesla jak i benzynowych pozwala na usunięcie nagaru oraz wszelkich zanieczyszczeń. Brak prawidłowego smarowania w samochodzie doprowadza do uszkodzeń turbosprężarek oraz innych części silnikowych. Wymieniając olej mamy pewność, że większość zanieczyszczeń, które są zawieszone w oleju zostanie usuniętych dlatego zaleca się wymianę oleju w silnikach diesla co 10-15 tys. W przypadku silników benzynowych wolnossących wymianę oleju można przedłużyć nawet do 15 tys.

Co się dzieje z silnikiem jeżeli długo nie będzie w nim wymieniany olej? Przede wszystkim jego wytrzymałość znacznie zmaleje, spadnie lepkość oleju oraz jego zasadowość w takich przypadkach silnik nie ma odpowiedniej ochrony i może dojść do jego awarii. Nawet najlepszej jakości olej nie jest w stanie zachować swoich właściwości non stop.

Filtr oleju – odpowiada za zatrzymanie zanieczyszczeń dostających się do silnika. Filtr oleju powinno się wymieniać przy każdej wymianie oleju.
Filtr powietrza – wbrew pozorom filtr powietrza jest bardzo ważny w naszym samochodzie, zatrzymuje on wszelkie nieczystości, które mogłyby się dostać do komory silnika i wpłynąć niekorzystnie na prace silnika. Filtr powietrza powinno się wymieniać co 15 tys. km.
Filtr paliwa – oczyszcza paliwo, które dostaje się do silnika oraz różnych urządzeń, przez które przepływa paliwo. Filtr paliwa powinno się wymieniać co 15-30 tys. km
Filtr kabinowy – oczyszcza powietrze które dostaje się przez kratki nawiewowe, poprawia nasz komfort oddychania w kabinie pojazdu poprzez zatrzymywanie różnych rodzaju zanieczyszczeń takich jak liście piasek. W okresie zimowym filtr ulega zawilgoceniu a to sprawia, że rozwijają się w nim grzyby oraz inne bakterie, dlatego zaleca się wymianę filtra raz w roku w okresie letnim.